Tuesday 22 January 2013

Gemuruh? Saya bagi 3



Ohh gemuruh. Please stay away from me. 



Ya, perasaan gemuruh memang menjadi satu penyakit yang sering dihadapi oleh mana-mana individu. Gemuruh ni penyakit tau, malah boleh berjangkit. Cuba bayangkan dalam satu pertunjukan pentas, tiba-tiba salah seorang dari pasukan pementasan itu berasa gemuruh yang teramat apabila melihat penonton yang sangat ramai. Kemudian seorang rakannya menyedari akan perasaan gemuruh tersebut lalu dia pun mula merasakan hal yang sama. Kegagalan melakukan persembahan, penonton tidak terhibur dan sebagainya. Nah..!! bukankah ini  jangkitan? Maaf kalau tidak berdasarkan fakta, cuma berdasarkan pengalaman dan pemerhaatian sekitar. 

Baik, aku nak kongsikan HANYA 3  perkara yang boleh mengatasi perasaan gemuruh dari terus membelenggu kita.

1. SEMAT KATA-KATA POSITIF

Pastikan kita sentiasa mengucapkan perkara positif. Akhirnya nanti kata-kata positif akan meresap ke dalam diri dan pemikiran kita. Secara tidak langsung boleh menyebabkan kita mampu menghadapi perkara yang menyebabkan kita berasa gemuruh. 

2. DOA

Doa merupakan kuasa terhebat dalam mengatasi segala permasalahan. Ikhlas dalam meohon doa dan benar-benar berharap kepada Yang Maha Esa, InsyaAllah akan boleh membantu kita meredakan perasaan gemuruh.

3. GAMBARAN MINDA BERULANG

Gambaran minda yang berulang-ulang perlu dilakukan agar kita mampu untuk menyampaikan pesanan kepada minda bawah sedar kita. Cuba bayangkan yang anda mampu untuk melakukan sesuatu cabaran dengan cemerlangnya. Lakukan berulang kali seolah-oleh anda berada pada situasi sebenar. InsyaAllah, apabila anda betul-betul berada dalam situasi sebenar, anda akan mampu mengatasi gemuruh yang menghalang keberjayaan anda melakukan sesuatu. 


p/s: lets try friends

No comments:

Post a Comment

Thank You For Your Visit